tisdag, juli 01, 2008

Hav och sol!

Kommer aldrig att glömma första gången jag provade Mer Soleil. Årgången var 1997 och det var under en provning av vita viner från Kalifornien. Minns vagt att Kistler, Beringer och kanske också Shafer var med. Jag gillar ju stora viner och blir sällan chockad när en frukt och smakbomb dyker upp men detta var ett sådant tillfälle. Snacka om bacon och fläskig doft. Tror att doften av bränd fläsksvål är det närmaste man kan komma. Till detta var smaken oerhört koncentrerad och fruktig. Jag var helt såld. Har efter denna kontakt av tredje graden jagat detta vin, utan framgång, tills…





Kommer ihåg att jag var överlycklig när jag hade hittat ett inköpsställe för detta vin av modell 2003. Fick veta att man nu visar lite mer återhållsamhet än tidigare och inte kör på i samma svulstiga stil. Trots detta så var förväntningarna höga. Tyvärr blev det inte lika kul som jag hoppats. Visst var vinet bra men mer som en ”normal” Chardonnay från Kalifornien. Även årgång 2004 inköptes med ungefär samma känsla fast en annan karaktär. Mer konserverad frukt och sötare toner. Så var det då dags för årgång 2005.

"Even though the label says Central Coast, the primary source for Mer Soleil’s Chardonnay is a vineyard at the very northern tip of Monterey’s Santa Lucia Highlands AVA, a chilly spot for grape growing. The vineyard, first developed in 1988, is named for the two factors that influence its growing conditions: the sea (mer) and sun (soleil). (I suppose they could have added the wind and the fog, but never mind.)

The vineyard has multiple clones of Chardonnay on three types of trellising systems. In some years, winemaker Charlie Wagner II also uses a little Chardonnay from the somewhat warmer Las Alturas Vineyard – which is also owned by the Wagner family of Caymus fame and planted mostly to Pinot Noir for the Belle Glos label – but the 2005 fruit all came from the cooler site.

Mer Soleil Chardonnay is barrel fermented, then aged in French oak barrels, about 40 percent of them new. This is always a riper-style Chardonnay, but it also has lots of zingy acidity, along with flavors of grapefruit, lemon, pear and some creamy vanilla accents. This Chardonnay would provide a good counterpoint to any sort of seafood in a creamy sauce or perhaps shrimp scampi. Reviewed August 23, 2007 by Laurie Daniel.
"

2005 Mer Soleil är för mig den årgång (av dem jag provat) som mest framkallar samma känsla som 97an gjorde. Jag blir uppriktigt glad och upprymd av att dricka det här vinet. Stora smaker och jättegott utan att ställa en massa krav. Kan tänka mig att det är denna typ av Chardonnay som gett upphovet till uttrycket ABC (Anything But Chardonnay) men det skiter jag i! Har aldrig ägnat mig åt finkultur.

Färgen är nästan guldgul. Doften är inte helt oväntat stor med tydliga inslag av fat. Rökig med rostat kaffe, smörig och nötig med inslag av choklad. Päron i vanilj, fruktkompott, aprikosmarmelad och blommor. Sedan kommer olivtapenade och den där härliga känslan av bacon - fläsksvål. Hur läckert som helst!

Smaken är enklare att beskriva. Frisk syra, ”lemon curd”, rostat kaffe och sötfruktig med tydliga drag av päron och annans.

Kort och gott, ett jättegott och okomplicerat vin. En ren glädje att konsumera!

4 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Kostar ur mycket? Köpt var?
Ingalunda min typ av vin törs jag säga men det är klart man blir lite nyfiken :-)

Mina Vinare sa...

Köpt hos Bergman i Kokkedal, Danmark. Han brukar ta hem den varje ny årgång och den har sina trogna köpare så den tar ofta slut. Brukar kosta mellan 189-199 Danska kronor beroende på årgång. Tror han har 2005an kvar till DKR 199.-

Har du möjlighet så köp en och prova bara för det är kul. Även om du normalt sett inte gillar denna typ av vin så är det en kul upplevelse. Det man lyckas åstadkomma med detta vin är en kombination av det extrema men med balans och fräschör. Låter kanske motsägelsefullt men ta många vita Bourgogne så är de ju många gånger kraftigt ekade utan att frukten klarar det. Det gäller inte detta vin.

Köper sällan vita viner för källaren men när jag gör det så är det nog 8 av 10 gånger tysk Riesling för jag gillar dem och anser dem klart lagringsbara. Mer Soleil är något helt annat men gott ändå!

johan p sa...

Låter precis som något för mig. Ska försöka ha vägarna förbi Kokkedal i sommar.

Tack för en trevlig blogg förresten!

Mina Vinare sa...

Tack Johan p!

Gillar du viner från USA generellt så är Bergman rätt ställe. Han har ett bra utbud och lägre priser än i Sverige. Passa på att kolla hans övriga viner.