tisdag, juli 01, 2008

Modern traditionalism nr1.

Få Bodegor känns väl traditionellare än Muga om man tänker på deras vita Rioja. En kompis brukar skoja om att det nog bara är Munskänkarna som köper den för sina utbildningar. Ligger nog något i den teorin. Knappast ett gott eller speciellt tilltalande vin även om jag faktiskt någon enstaka årgång har uppskattat det. Blev förvånad när jag för några år sedan noterade att Parker gett ganska höga poäng till Muga’s röda viner. Han beskriver bodegan som traditionell men ofta vinerna som modernt gjorda. Tänkte att här måste provas. Köpte och provade 2001 Muga Reserva Seleccion Especial. Fått 94 poäng och det var den värd.

Nu när 2004 Muga Reserva finns till små pengar och den fått sina 93 poäng av Jay Miller så måste man ju testa. Har haft lite blandade känslor sedan han tog över Australien och Spanien från Parker och tyvärr måste jag erkänna att mitt förtroende inte är på topp efter fiaskot med 2004 Abellars som enligt mig inte är i närheten av några 96 poäng.


2004 Muga Reserva består av 70% Tempranillo, 20% Garnacha, 10% Mazuelo och Graciano (6 + 24 månader på ek). Hur är då detta vin?

Färgen är lilaröd eller purpurröd (beroende på vilket man föredrar). Ganska stor doft med tydlig fatkaraktär och rökigt inslag. Lite jordig, mineralkaraktär med asfalt och blyerts. Farligt lik en Syrah (som många Tempranillo är nuförtiden) med viol, gummi och viltkött. Kryddig med nästa sydfranska toner. Till slut lite kola, nötighet och choklad. Så här långt allt väl. Trevliga och spännande dofter!

Nu faller allt som ett korthus! Smaken är helt kass. Knappt märkbar frukt förutom lite syrliga körsbär. Inte ens medelfyllig känsla. Nästan fadd klen smak med röd citrusfrukt som stör. Dessutom med tydlig fatbeska. Antingen är detta en dålig flaska eller så är vinet i en fas jag inte begriper. Kan ju också vara så att min och Jay Millers smak inte alls stämmer överens längre? Jag kommer upp i 88 poäng om jag anstränger mig och då är det den fina doften som gör att det blir så pass höga poäng.

Jag passar. Antingen måste jag snart hitta ett vin där kalibreringen med Jay Miller känns rätt eller så får jag börja söka andras omdömen om viner från Spanien! Synd när 2001 Muga Reserva Seleccion Especial var så bra och till och med höll jämt skägg med 1999 Roda Cirsion.

Inga kommentarer: