tisdag, augusti 12, 2008

An Internal Affaire!

Jag är fullständigt på det klara med att det är väldigt svårt och våghalsigt att uttala sig om potential i unga och primära viner men otroligt kul och utmanande att göra ett försök. Har sparat alldeles för många viner oprövade i många år för att, när det väl är dags för konsumtion, ångra att jag inte har några intryck från ungdomsåren.

Ikväll var det åter dags för en favoritproducent – Clos Saint Jean.

Vilken uppgörelse sen. Har hållit mig i fyra veckor från att prova 2006orna men nu gick det inte längre. Dags för 2006 Deus ex Machina att utmana sitt syskon 2006 La Combe des Fous. Nu är ju dessa inte obekanta viner för mig, däremot har jag hittills inte provat någon Chateauneuf du Pape från 2006 så den lärdomen är ny. Gode gud vilken tur att jag tog detta beslut!

Parker har bedömt bägge som fatprov och gett 2006 Deus ex Machina 94-96+ poäng samt 2006 La Combe des Fous 94-97 poäng. Vidare skriver han om 2006 Deus ex Machina:

“This is certainly one of the vintage’s top wines, but it is hard to tell at this stage whether this or the La Combe des Fous will ultimately be the better wine.”

Jag håller ikväll 2006 La Combe des Fous som det bättre vinet. I alla fall inledningsvis – sedan vacklar jag! Egentligen spelar det ingen roll vilket vin man väljer som sin favorit. De är bägge ohyggligt goda och generösa, vilken man föredrar är mer en formalitet och överkursfråga. Jag har alltid sett Deus ex Machina som det bättre och ”stöddigare” vinet varför vi ikväll inleder med 2006 La Combe des Fous som glas ett. Efter första doft och smakprovet ändrar jag mig genast och byter ordning.

2006 Deus ex Machina är ovanligt ljust och klart i färgen. Först är doften inte helt oväntat sluten. Efter ett tag är det en kryddig och köttig doft som först tränger sig på. Rökig med grillat kött och asfalt. Sedan kommer gummi, viol, garrigue och bakelit. En lite kemisk ton med viltkött och lakritspulver som känns svår och odefinierbar först men sedan väldigt tydlig. Animalisk, svettig doft med pepparbiff och en örtig, parfymerad ton av Mysk. Det finns en arom som jag inte kan sätta fingret på och som irriterar mig hela kvällen och jag förstår inte vad det är men en dag faller väl polletten ner och talar om vad det är. Kan det vara 2002 Amon-Ra? (Dag nummer två sitter det där – motorolja! Kanske helt befängt men det luktar bilverkstad och motor. Helt ljuvligt. Har aldrig varit bilmekare men den här doften är spännande. Faktiskt doftar det även getost!)

Smaken har i grund och botten samma spektrum som doften med en ren, lite syrlig, kryddig smak av ung frukt. Väldigt primärt först med nästan flytande lakrits och pepparbiff med gummi och violpastill. En lång intensiv eftersmak med garrigue, fikon och tydliga tanniner. Efter många timmar i glaset så känns det som om vinet ”bygger” på sig med lite mer mulliga och intensiva fruktsmaker med mer eldighet än inledningsvis. Smaken vinner definitivt över tiden.

Helhetsintrycket blir med beröm godkänt. Jag sätter 96 poäng och är då lite försiktig med tanke på hur vinet först uppträder. Tror att det är lite lågt och försiktigt med tanke på hur övriga årgångar utvecklat sig till det bättre. Vet att Domaine de Cristia inte gjorde någon Cuvée Renaissance från 2006 på grund av för dålig kvalitet på sin Mourvedre frukt. Eftersom det i Deus ex Machina normalt ingår 40% Mourvedre kan man ju undra om Clos Saint Jean kanske upplevt samma problem men på något sätt lyckats ändå men med ett lite ”tamare” och snällare vin som resultat? Kanske är årgång 2006 inte en Mourvedreårgång i Chateauneuf du Pape? (Dag två är helhetsintrycket bättre och jag tror att vinet behövde mycket luftning. Faktiskt är att jag då tycker det är det bättre vinet av de två. Poängmässigt känns 96 poäng lågt.)


2006 La Combe des Fous är betydligt rödare och mörkare i färgen, nästan purpurrött. Doften är stor och söt samt väldigt direkt, nästan som ett nya världen vin. Söt frukt och rostat kaffe. Krossad sten, mineral med gummi, mandelmassa och aprikoser. Fantastiskt god doft. Söta röda bär – jordgubbar och hallon. Lite kola med bitter choklad. Chark med garrigue och ladugård. En parfymerad ton av lavendel och rosor kommer som grädde på moset. Sagolikt generös doft. Måste bli utan poängavdrag – full pott! (Doften sluter sig något under kvällen vilket ger en fördel åt Deus ex Machina efter många timmars provning. Dag två är doften väldigt liten och sluten. Kanske är det ett vin som kommer att gå in i tunneln efter något år och då behöver mycket tid innan det kommer ur den igen?)

Smaken är ruskigt intensiv och koncentrerad. Nästan kuslig precision och direkthet. Rund, ren sötfruktig smak med jordgubbssylt och choklad, kola och kafferost. Violpastill och rökta kryddor med lakrits och aprikoser. Precis som doften så får jag tydliga associationer med nya världen fruktiga viner – som en riktigt bra snygg Aussie Shiraz faktiskt! En intensiv, lång eftersmak med en köttig frukt och pepprighet. Mycket gott och man undrar om man verkligen ska spara på detta vin? Blir det godare? (Dag två är det inte godare så något ligger det i mitt första intryck.)

Helhetsintrycket är mycket bra, mina varmaste rekommendationer. Jösses vilket vin! Jag ger 98 poäng med risk för att jag tagit i för mycket på grund av charmen och direktheten men det får det vara värt. (Dag två känns det som om jag tog i med 98 poäng men nu ska man ju gå på första intrycket så jag håller fast vid det – med reservation.)

Måste man välja skulle jag i denna årgång välja La Combe des Fous eftersom normalt sätt Deus ex Machina är det större och bättre vinet. Någon gång måste ju lillebror vinna och det sker i årgång 2006, vilken för övrigt lockar otroligt efter denna bekantskap! (Fast dag två väljer jag Deus ex Machina för det är så mycket häftigare i allt. Köp därför bägge vinerna om chansen dyker upp!)

2 kommentarer:

Björn sa...

Ojoj, å dessa plockar du fram ur rockärmen en vanlig vardag!! Kanske till och med pimplar själv och inte delar med dig? Köpta i Danmark för ca 500DKK styck, eller möjligen på plats i Frankrike?

Jag är innerligt avundsjuk och har inte mycket hopp om att få tag på några själv då inga resor söderöver är planerade inom överskådlig framtid.

Mina Vinare sa...

Hej Björn!

Insåg efter att jag publicerat inlägget och läste texten att man nog kan tolka det som om dessa bägge öppnades en måndagskväll och avslutades en tisdag. Riktigt så dekadent är inte mitt liv. Inte heller pimplade jag dem ensam. I själva verket öppnades de i lördagskväll och avslutades på söndagen vilket för övrigt var vår sista semesterdag. Så, för att avsluta semestern lite extra festligt togs beslutet att testa 2006orna, vilket för övrigt var första gången. Mycket lovande.

Ibland skriver och publicerar jag samma kväll jag provar vinerna men oftast inte. Brukar börja skriva när jag provar för att sedan redigera dagarna efter vilket kanske kan ge missförstånd liknande det ovan. Får kanske tänka på det i framtiden så att man inte ger fel signaler ; )

Alla mina Clos Saint Jean är inköpta i Danmark. Det har funnits lite olika kanaler under åren och de flesta har jag köpt hos Bergman Vin till mycket förmånliga priser. Nu får han tyvärr inte längre sälja dem (sedan årgång 2006) utan man är i det närmaste hänvisad till The Wine Company (även om det finns andra kanaler).

Köpa dem på plats har jag hört är svårt. Jag vet inte säkert, eftersom jag inte själv försökt men jag har tolkat det som om man inte säljer direkt. Naturligtvis kan man säkert hitta dem hos någon vinhandel eller liknande i Frankrike. De säljs ju numera även i Sverige och årgång 2006 lär väl dyka upp även här så småningom.