onsdag, augusti 20, 2008

Säsongsstart!

Äntligen drar höstsäsongen igång! I ett av vingängen jag är med i så startar höstens provningar nu på söndag. Vi har ett spännande schema framför oss med bland annat en Vega Sicilia afton. Vi brukar lägga upp temaprovningar med avseende på land, region och distrikt. På så sätt ”benar vi upp” land för land. Mycket jobb återstår! Hur som helst, nu har vi nått slutet på vår Spanien sejour och ett värdigt avslut är väl just Vega Sicilia.


Hösten kommer sedan att bli något annorlunda med mer fragmenterade provningar. En Bourgogne provning, Sydafrikas toppviner ska provas, en ”Antikrunda” och avslutningsvis 10års jubileum med en vertikal på Philipponnats Clos Des Goisses. Den sistnämnda känns som om att strö pärlor för svin, för egen del. Jag är ingen stor Champagne konsument eller tyckare men de som kan och vet något påstår att det ska bli en bra provning.

Dessutom ska vi hinna med ett vingårdsbesök hos Murat och Lena på Nangijala Vingård i Klagshamn. Det ska bli riktigt kul och spännande.

Men först ut på söndag en favorit! För att kalibrera smaklökarna inför varje säsong brukar vi köra en poängbedömningsprovning. Denna gång är reglerna solklara:

- Vitt eller rött vin, även Mousserande är välkomna
- Komma från gamla världen
- Områdes/druvtypiskt
- Max 500kr i inköpspris
- Minst 94 poäng av Robert Parker eller hans medhjälpare (The Wine Advocate)

Alltid lika kul. Dessutom provas vinerna blint och inga viner är kända på förhand förutom den egna buteljen som medtas.

Efter söndagen kommer jag att lägga ut noteringarna för den som är intresserad – Stay Tunned!

Tack M för ditt enorma engagemang och din entusiasm!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser fram emot att läsa noteringarna. Alltid lika kul att läsa provningsnoteringar från entusiastiska vindrickare!

Gällande Aalton har jag i och för sig endast druckit 2004an och den var fantastisk med en rejäl luftning. Blev lockad av Mitolo 2006 så nu har en beställning lagts...

Tack förresten för en mycket bra blogg. Personlig, ärlig och intressant!

/Mårten

Mina Vinare sa...

Hej Mårten!

Tack för beröm! Om du gillade 2004 Aalto tycker jag du ska prova 2005. Vet inte om den ännu finns i beställningssortimentet, annars tror jag den kommer att lanseras under vintern i det tillfälliga sortimentet. Mitolo är väldigt pålitliga viner så jag tror inte du blir besviken på 2006 GAM. Den kan nog må bra av att vila ett tag men har du möjlighet är den absolut värd att prova redan nu.

Håller just nu på med noteringarna från gårdagen och det lär ta ett tag att bli färdig. Tolv viner och många intryck. Dessutom väntar jag på bilder från en medprovare som var fotograf igår.