onsdag, augusti 20, 2008

95 poäng vs. 95 poäng!

Att jag gillar Australiensiska och Spanska viner har väl ni läsare förstått vid det här laget. När Mästaren slutade bedöma vinerna från dessa bägge länder och la över ansvaret på Jay Miller blev jag allt lite besviken och oroad. Hur skulle jag nu kunna avgöra om poäng och omdömen var i linje med min smak? Bara att börja prova och jämföra.

Första Spanienrapporten från Jay, vintern 2007, fick utstå en del kritik på andra sidan Atlanten. Själv gjorde den mig lugn. Kändes som om han och Parker var ganska samstämmiga och kalibrerade. Faktiskt tycket jag att han till och med låg lite lågt med vissa poäng. Hösten 2007 följde sedan Jays första Australienrapport och den lämnade lite fler frågetecken efter sig. Tyckte plötsligt att en del gamla Parkerfavoriter fick lite taskiga omdömen. Vissa kändes dock precis som vanligt men visst blev jag lite orolig. När sedan Spanienrapport nummer 2 släpptes i vintras var osäkerheten ett faktum. En del nitar och fullständiga katastrofer har jag stött på efter detta. Därför kändes det angeläget att verifiera Jay Millers skala med följande utmaning:


2006 Mitolo Shiraz G.A.M., McLaren Vale mot 2005 Bodegas Aalto, Ribera del Duero.

Bägge producenterna och vinerna är och har varit personliga favoriter ett tag. Dessutom har Jay Miller delat ut 95 poäng till bägge vinerna så visst var det upplagt för tvekamp – och verifiering.

Mitolo förknippas intimt med en annan favoritproducent och vinmakare i form av Ben Glaetzer. Ben gör vinerna åt Frank Mitolo och är även aktiv partner. Mitolo familjen kommer ursprungligen från Italien och är en av de största potatis och lökodlarna på södra halvklotet. Mitolo började göra vin först 1999 och Frank verkar vara en kompromisslös herre med ett enormt kvalitetsfokus. Redan från början fick vinerna fin kritik av inte bara Robert Parker utan även den inhemska pressen, främst i form av James Halliday.

2006 Mitolo Shiraz G.A.M. är djupt rödlila till färgen. En rökig, kryddig doft med choklad och viol framträder först – med en lite rustik ton av ladugård faktiskt. Sedan följer rostade fat med vanilj och parfymerad blommig doft med kafferost och en aning blodighet av viltkött. Gummi och enbär med Julmust i avslutet och en smörarom som nästan kan uppfattas som klasisk smörkaka! God doft? Ja mig saknas inte mycket. Självklart kan man tänka sig att beskrivningen inte faller alla på läppen men jag gillar det här.

Smaken är otroligt ren och koncentrerad med en rödfruktig karaktär. En viss fatbeska och nästan helt integrerade tanniner. Gummi, violpastill och lakrits följer i den långa eftersmaken. Kafferost med en aning sälta men helheten lämnar efter sig en smak av rund mjuk frukt av typen jordgubbar och hallon. Jag tycker ofta McLaren Vale Shirazer har en större friskhet gentemot sina släktingar från Barossa Valley. Så också i detta vin.

Ett klart gott och välgjort vin med stor potential i källaren. 95 poäng då? Jag når inte riktigt hela vägen men saknar endast en poäng så det känns inte alls alarmerande med Jays bedömning efter det här. Minns att jag i början inte tyckte samma vin från årgång 2004 helt levde upp till sina höga 97 poäng men idag tycker jag absolut att det är nära eller till och med exakt rätt. Även Aussieviner behöver mognad. Den som har ett behov av att fylla upp källaren med lite Australiensiskt godis tycker jag ska prova detta vin om man gillar stilen. Även den med fördomar kanske skulle ta och prova för att få en mer nyanserad bild av vad man kan leverera från ”Down Under” för endast 245 kronor buteljen!


Varför man valt namnet Aalto på bodegan har jag ingen aning om. Finns det månne sympatier för en berömd finsk arkitekt? Ingen aning. Ett tag hade man en fin hemsida men nuförtiden verkar den alltid ligga nere - där finns inga svar att få. Så mycket vet jag dock, att Bodegas Aalto är ett verk av två mycket berömda vinprofiler från Ribera del Duero. Mariano Garcia, tidigare vinmakare på Vega Sicilia och Javier Zaccagnini, tidigare ansvarig för Ribera del Duero appellationen/konsortiet, drog igång verksamheten med första årgången 1999, ett år efter starten. Aalto görs på 100% Tinto Fino (Tempranillo) med en ålder av + 60 år gamla stockar. Vinet lagras i 18 månader på ny fransk ek. Själv tycker jag stilen är ultra modern och det förvånar allt lite med tanke på Garcias bakgrund. Vega Sicilia känns väl mer traditionell än traditionen själv. Hans son Eduardo ansvarar för vinmakandet på en annan modern Ribera egendom – Astrales. Prova gärna den om ni inte gjort det. Snacka om nya världen!

2005 Aalto har en djup mörk tät rödlila färg. Tätare och mörkare än det föregående vinet. Här är det dock delvis andra dofter. Choklad, vanilj, kokos och Nivea kräm! Det doftar solbadande tyska turister på Mallorca en eftermiddag på 80-talet! Då skulle man alltid smörja in sig med kokosolja utan solskyddsfaktor efter ett par dagar på stranden. Helt absurt! Samma karaktär fanns i 2003an som ung men i detta vin är det extremt. Vidare är doften ”fet” med lite mentol och nougat med ljus choklad i konjak. Aprikoser, asfalt och en blommig parfymerad doft. Faktiskt också Popcorn! Jag vet inte vad man ska säga om doften? Bara att man hoppas den lugnar ner sig med lagring och utvecklar lite sekundära aromer men ändå behåller sin lite unika karaktär. Jag tycker faktiskt den är ganska kul!

Smaken är betydligt mer civiliserad och stram. Inte alls så öppen som doften. Fast visst smakar det mycket. Koncentrerad lite eldig smak med klart märkbara tanniner. Mörk frukt och choklad med en tuff, stram, lite kärv eftersmak. Vanilj och smör går igen från doften. Kaffe och kokos men också en frisk syra och svartvinbärsfrukt. Nötter och plommon doppade i konjak blir ett intryck som dröjer sig kvar efter den väldigt långa eftersmaken. Och så klagar man på stora viner från nya världen! Det här är ett vin som inte alla kommer att gilla som ungt. Undra hur Aalto PS smakar – man bävar nästan inför tanken!

Jag tycker faktiskt att de 95 poängen gott kunde vara ett eller två snäpp högre. Det finns en enorm potential i det här vinet. Tror inte man ska köpa det för källaren och förvänta sig att vinet kommer att smaka och dofta så här om några år. Nej, då tror jag man får ett vin som är betydligt mer elegant men fortfarande kraftfullt och med mycket frukt och intensiv smak som fortfarande är vid liv. Definitivt ett köp för källaren.

Jag har alltid gillat 2003 Aalto mycket och de två gånger jag provat 2004an har det varit ett väldigt bra men ungt vin som måste sparas. Årgång 2005 känns om en blandning av de bägge tidigare. Den har en enorm charm som påminner mycket om 2003an men samtidigt det strama och lovande som finns i 2004an. Det enda som oroar mig något är att dag två då resterna avslutades visade Aalton en något tröttare karaktär med mindre och torrare frukt. Kanske ändå att det finns risker med ett långsiktigt köp?

I motsatts till detta var Mitolon godare och lika vital dag två som dag ett.

I vilket fall som helst lugnade denna övning mig. Han kan nog sin sak, den gode Jay Miller, också - det är inte bara hans vapenbroder som uppskattar stora och rika viner!

5 kommentarer:

Björn sa...

Hm, de poängsättningar jag sett av James Halliday, och kunnat jämföra med själv har givit mig intrycket att han har lite för lätt att sätta 90+. Låt mig gissa att han satt 97-98 på Mitolo GAM 2006.

Att Jay Miller skulle sätta ungefär samma poäng som Parker är väl att hoppas för mycket, men jag tror ändå att de har liknande preferenser.

Har du provat fler nollfemmor från Ribera del Duero? Jag har både Malleolus och Protos Selección liggande i källaren men har inte kommit mig för att prova. När jag tänker efter så tänker jag nog inte göra det heller på några år:-)

Mina Vinare sa...

Hej Björn!

Nja, ska man få 97-98 av Halliday så ska det nog helst vara Cabernet i glaset och komma från Western Australia eller Victoria. Tror inte han bedömt 2006an ännu. Däremot har tidigare årgångar fått runt 95 poäng och det är högt för att vara Halliday. Vi hade en provning för ett par år sedan där vi provade 10 viner från Australien som alla var bedömda av Halliday och Parker. Det roliga var att när den ene satte höga poäng satte den andre lite lägre och vise versa. Två viner hittade vi där de var hyfsat överens. Resultatet? Parker vann gruppens hjärta. Du ska veta att flera provare är lite Aussie fientliga men som bästa vin röstades 2001 Dead Arm fram. Det är mycket Shiraz och Australien i det vinet!

2005 från Ribera? Jag var tvungen att kolla i anteckningsboken och den enda jag provat är just Malleolus. Tyckte den var värd 92-93 poäng och inte lika bra som 2004an men trots allt ett jättegott vin. Ska jag försöka tyda mina anteckningar så verkar det som om Doften nog var mest tilltalande med söt rund frukt och choklad, vanilj och björnbär. Lite rökig med marsipan och klart syltig nya världen frukt. Men lite örtig.

I smaken fann jag en hög syra som var lite för frisk och kärv för min smak. Körsbär, choklad, lakrits och viss fatbeska. Söt men ändå syrlig och lite kort/tunn eftersmak.

Spar du ett tag till så blir det säkert bra. Det är ju både ett bra distrikt och en bra producent så fel kan det aldrig bli.

Provade 2004 Astrales i samma veva och det föll mig mer på läppen men var om möjligt ännu mera nya världen influerat men väldigt gott!

Mina Vinare sa...

Satt och funderade på det här med poäng. Några kanske tänker 92-93 poäng för 2005 Malleolus, det är bara för Jay Miller satte 93 poäng. Men icke. Jag satte mina 92-93 den 8:e december 2007. Jay Miller publicerade sina 93 poäng i februari 2008. Är jag brorduktig nu? Nej men det är viktigt att praktisera poängbedömning och jämföra med de kritiker man följer och kontinuerligt stämma av kalibreringen för att känna sig trygg. Eller så kan man skippa det och läsa Munskänken, DI, Dina Viner eller Livets Goda istället. Deras bedömningar är ju omöjliga att kalibreras sig mot. De svänger värre än pendeln på en Moraklocka!

Björn sa...

Haha, vi brukar ju vara snabba att såga de svenska kritikerna när de "är ute och cyklar". Särskilt Röttorp brukar ju råka illa ut och vi är nog flera som tycker att han verkar ha lite för bråttom emellanåt.

Om Malleolus -05 säger Moro själv att den är bättre än -04. Time will tell.

Halliday har jag bara matchat mot några aussie-rieslingar och något både rött och och vitt från d'Arenberg, och nog tycker jag att han varit mer imponerad av samtliga viner än jag. Kanske en slump trots allt, men han får själv bevisa motsatsen framöver.

Mina Vinare sa...

Jag kollade vad Jay Miller skrev i sin senaste Spanienrapport:

“While Spain is a large, diverse region in which it is difficult to generalize about vintages, in the principal regions 2004 and 2005 are highly regarded with 2006 considered very good to excellent. To the extent that generalizations are possible, 2004 seems to have produced riper, more aromatic wines while the 2005s are more structured and should have longer drinking windows.”

Kan ju tänkas att det är därför jag gillar 2004an bättre ; ) Nu ska det också erkännas att jag bara han hem med vinet och provade det ganska omgående efter inköpet. Det kan ju delvis också påverka smaken negativt.

Håller med dig i sak med Halliday. Dock brukar han nästan aldrig sätta höga betyg på viner jag gillar. Det finns några undantag men generellt är jag högre än honom i poäng på de viner jag gillar. Sedan håller jag med om att han ibland ger höga poäng till viner där man inte riktigt förstår varför. Tror det ofta rör sig om viner av karaktären ”kopior” på Europeiska viner/stilar (typ Riesling).

d’Arenbergs 2001 Dead Arm Shiraz gav Halliday 93 poäng gentemot Parkers 98 poäng. Vid vår provning hamnade snittet över 96 poäng (provat blint).