måndag, oktober 06, 2008

I Pipelinen!

Nu har det gått mer än en vecka utan ett inlägg och att kalla det skrivkramp vore väl att dramatisera saken för mycket – fåfäng är jag inte.

Har faktiskt inte haft någon större lust eller inspiration att skriva och dessutom har tiden inte räckt till. Har liksom ett arbete att sköta och dessutom en familj som behöver en familjefar. När vi pratade om arbete runt köksbordet för ett tag sedan undrade dottern vad mamma och pappa egentligen arbetar med. Lillebror svarade direkt att pappa arbetar med vin!

Det stämmer faktiskt inte alls. Har aldrig varit i branschen eller ens i närheten. Lite oroande då att en femåring uppfattar saken så. Undra vad han berättar på dagis?

Nåja, utan vin och spännande vinupplevelser har jag inte varit trots en veckas frånvaro i bloggvärlden. För att motivera mig själv och hålla ett eventuellt läsarintresse vid liv så tänkte jag kort berätta vad som är på gång:

- Vingårdsbesök med provning hos Nangijala.

- Tio Bourgogner - varav en 2005 DRC Échézeaux.

- Vinet på allas läppar - 2006 Pure! (Mötte dock tufft motstånd. För tufft?)

- Ett läsartipps – 2005 Don Melchor.

- En omprovning – 2005 Cuvée du Vatican ”Réserve Sixtine”.

- Ett helt onyanserat inlägg om Drew Noon (saknar dessutom objektivitet).

- En tuffing - 2004 Numanthia.

- Lite gott och blandat från Australien.

Avslutningsvis så var det ju också det där utlovade inlägget om anti Parkermässan och väckelsemötet hos Munskänkarna. Känns inte så kul att gnälla om det längre men har man utlovat något och dessutom skrivit klart texten är det väl lika bra att köra på. Alltså kommer det inlägget också.

Nu är förkylningssäsongen dessutom i full gång på dagis och i skolan – att jag skulle klara mig är en högoddsare så nu sitter jag här med kliande hals och rinnande näsa. Inga viner på ett tag men väl tid för bloggande!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Har saknat lite vintips påsistone. Måste hålla med ang don melchor, tycker den var fantastisk, prövat nogon årg förut och tyckt den varit bra men inte såhär. 05an måste vara den bästa dom gjort, synd bara att priset justerades upp från 299 i samma veve men tycker endå det är prisvärt, om man jämför med vissa fransoser. Drack det i somras och tycker det är i klass med en köttig australiensare, helt i min smak. Undrar bara hur det blir med lagring, ingen årg har ju varit såhär kraftig och tjockflytande, kanske utvecklas 4-5år men sen, vad händer med frukten?

Anonym sa...

Kom igen MV!
Fram med notes för Don Melchor 05 och Pure 2006 samt dess möjligen för tuffa utmanare.
Min nyfikenhet är mer än väckt.
Drack nyligen en 2004 Don Melchor som efter ca sex timmar i karaff kom loss och var bättre - och mer komplex - än vad jag hade vågat hoppas på. De sex timmarna i karaff (och bra utveckling på i alla fall doften hela tiden) antyder att lagring borde gå utmärkt mer än fyra, fem år.
Samma sak med Pure 06. Uppfattade det som tämligen tillgängligt med en gång, men det hände saker under hela kvällen. De alltför få flaskor jag har kvar blir svåra att hålla sig i från.
Till sist, barn. Min åttaårige son och hans klasskamrater skulle en dag skriva upp vad deras föräldrar gillar. Att jag gillar golf var spot on, men min fru var inte helt smickrad av omdömet "hon gillar att titta på tv" ...
Och jo, åttaåringen har vbid ett flertal tillfällen sagt att han ska dricka vin när han blir stor.

Mina Vinare sa...

Hej Johan!

Ska försöka hinna med Don Melchor posten ikväll. Priset är faktiskt helt acceptabelt. Vad som händer med lagring har jag ingen aning om. Har själv alldeles för lite erfarenhet av Sydamerikanska viner. Vet att några i vingänget köpte lite Chilenska och Argentinska viner för många år sedan och när vi provat vinerna som mogna (ca: 10 år) har de varit väldigt bra och korrekta i stilen.

Ha det bra!

Mina Vinare sa...

Hej Henrik!

Som jag skrev till Johan ska jag försöka hinna ut med posten om Don Melchor till kvällen. Ambitionen är faktiskt att hinna med 2006 Pure också.

Barn är ärliga i alla fall. Det är ganska okej med hur de uppfattar saker och ting men just när det börja bli alkoholhaltiga drycker inblandade kan det bli lite pinsamt. Att de vill bli vindrickare är ju kul men det känns inte som man vill driva på processen precis.

Ha det gott!

Anonym sa...

Hej mina vinare.

Prövade en gran lurton -02a för ett tag sen, hade köpt 2st för många år sen på rek av en vän och prövade en direkt vin inköp, tyckte att den var tunn och blaskig tyckte man fick mer valuta för pengarna om man köpte aus vin i samma prisklass och köpte därför inte några fler flaskor. Prövade den kvarvarande flaskan för någon månad sen och trodde den inte alls skulle klarat lagring och skulle varit oxiderad. Fick en smärre chock, vilket vin det växt till tjockt, fylligt först så trodde jag inte det var sant, att det kunde bli en sådan skillnad har jag aldrig varit med. Ska man snacka om prisvärt vin tror det kostade under 100kr då jag köpte det,(ligger kvar där idag, nästan) Måndagen efter flaskan var slut åkte en låda ner i källaren direkt, kan inte se en bättre värdeökning på en hunka en vad just det vinet gav mig. Har prövat och följt mest fra viner samt viner från aus under ett 10 tal år och måste säga att aus viner växer oerhört mycket på lagring vilket inte mångar tror att dessa syltbomber gör är het såld på kraftpaket från down under

Mina Vinare sa...

Hej Anonym!

Du har så rätt angående lagringen. Även nya världen vinerna vinner på lite mognad. Trots många inte verka tro det behöver även en fullmatat och marmeladig Aussie lite tid i flaskan. 2004 Mitolo GAM är ett bevis för detta. Kul med ”fynd” som man stoppar undan och som sedan oväntat faktiskt växer med lagring.

Ha det bra!