torsdag, oktober 09, 2008

Ett läsartipps!

För knappt en månad sedan tipsade en anonym läsare om ett vin från Chile. Jag ska erkänna att mina erfarenheter av Chilenska viner är extremt begränsad. Detta gäller Sydamerika i stort. Efter att ha kollat upp vinet och producenten ifråga kändes det mycket lockande att ge det en chans.




Producenten Concha y Toro ligger bakom den i Sverige så kända vinserien ”Casillero del Diablo” vilken görs i hela tretton olika buteljeringar och elva olika druvsorter, varav en är en ”Private Reserve”. Firman har ett stort utbud av viner och verkar vara rikligt belönad med utmärkelser och massor av goda bedömningar från diverse vinpublikationer. Lite förvånad blev jag allt när jag gjorde mina efterforskningar. Visste faktiskt ingenting om denna producent sedan tidigare.


“Don Melchor” är firman prestige Cabernet Sauvignon som även innehåller en del Cabernet Franc (3% för 2005an). Ursprunget är Puente Alto, i Maipo dalen, som ligger på hög höjd (650m ö.h.) och som har ett av de svalaste klimaten i dalen. Vinet har legat 15 månader på franska fat. Rankorna är mellan 20 och 27 år gamla. I betygs väg är nog Wine Spectators 96 poäng mest uppseendeväckande (The WA har ännu inte bedömt 2005an men väl 2004an som får 94+). Känns som om detta är tillräckliga argument för ett smakprov!



2005 Concha y Toro, Cabernet Sauvignon “Don Melchor” är djupt mörkröd och tät i färgen.

Doften är extremt omvälvande och stor. Påflugen är nog en bättre beskrivning. Faktiskt är det nästan så att aromerna känns kväljande först. Grön paprika och vitpeppar. Det doftar kött och gummi, sötklistrig och en anings rökighet med lakrits och tobak. Cederträ, cigarr och nötter. Ohyggligt mycket doft i vinet. Sylt, aprikoser, mandelmassa, vanilj och kaffe. En viss örtighet som lyser igenom och en nästan gräsig vegetativ doft som jag har svårt för. Lakritsrot och en kemisk karaktär som ger associationer till Sydafrika och gasbinda. Oliver och solution. Omöjligt att summera doftintrycken. Ett mischmasch av allt. Det ska tilläggas att detta är intrycken efter två dagars provande (vinet provades faktiskt över två dygn).

Smaken är mer harmonisk. Inte alls så ”jobbig” som doften. Svartvinbärsfrukt med en söt fast frisk smak av mörka bär. Viss ”kladdighet” och choklad med en känsla av gräddlikör i munnen. Eftersmaken är lång och tanninerna känns söta och helt integrerade i vinet. Lite mentol, björnbärsgelé, vingummi och körsbär i slutet. Smaken känns ”lättare” än vad doften antyder. Lite lustigt faktiskt.



Ett inte helt okomplicerat vin. Tror att man för det första måste gilla Cabernet Sauvignon väldigt mycket för att helt uppskatta vinet. Även en viss tolerans mot ”allt på en gång” fenomenet som vissa nya världen viner kan ge. Jag gillar inte vinet jättemycket. Det är godare att dricka än att dofta på. Jag är en utpräglad Syrah/Grenache älskare och har generellt lite svårare för de traditionella Bordeaux druvorna. Detta gör nog också att jag inte går igång på det här. Den som uppskattar Bordeauxblender från Europa och även nya världen ska nog prova detta vin. Mycket smak för pengarna vågar jag utlova. Sedan bör det nog tilläggas att det känns som om minst fem år i en källare hade gjort susen och då blir resultatet kanske ett helt annat. För att ge en antydan till vad jag tycker om kvaliteten så slutade jag på 91-92 Mina Vinare poäng. Då är det mer en bedömning av kvaliteten på vinet än en ”godhetsbedömning”.

Jag är glad för att jag provade vinet men kommer inte att köpa fler flaskor. Jag vill dock inte avråda andra från att prova vinet eftersom jag gissar att det mer handlar om en stilfråga än något annat. Fast det lockar en del att stoppa undan en flaska i tio år för att se vad som händer. Ska också tilläggas att vinet provades parallellt med 2005 Cuvée du Vatican, Chateauneuf du Pape “Reserve Sixtine”, vilket var svårt eftersom stilarna är så olika.

Inga kommentarer: