söndag, september 21, 2008

En sällsynt gäst i vårt hus!

Det verkar vara Riesling-tider i bloggsfären. Torra Österrikiska vitviner tillhör inte vanligheterna hemma hos oss. Den söta varianten är lite mer frekvent men inte alls ofta. Söndagen bjöd på ett sällsynt sällskap av en Österrikisk knastertorr Riesling från WG Schloss Gobelsburg. Fick för ett par år sedan för mig att nu skulle det allt köpas Österrikiska viner och den idén höll nog endast i sig månaden 2004 Schloss Gobelsburg, Kamptal ”Riesling Alte Reben” lanserades.




Idag var det så dags för första smakprovet.

Alte Reben – Gamla stockar. Ja, nuförtiden har det där med gamla stockar närmast blivit en självklarhet. I detta fall sägs stockarna ha en ålder om ca: +55år. Jämför man med de röda viner som konsumerats senaste tiden så känns detta nästan ungt. Vingården ska enligt producentens uppgifter vara endast 0,8 ha stor/liten. Vinet både jäser och vilar på stora ektankar av österrikiskt ursprung i ungefär 6 månader. Egendomen sägs vara en av de äldsta i regionen med en historia som sträcker sig ända tillbaks till 1171. Tydligen är Willi Bründlmayer involverad i egendomen men hur vidare han aktivt medverkar i driften eller bara är passiv förvaltare förtäljer inte historien.

Färgen är ljusgul med lite grönt skimmer. Doften är frisk med massor av citrusfrukt. Örtig med gräs och rökig kryddighet. Nästan Sauvignon Blanc lik krusbärsdoft och vinbärsblad. Gröna äpplen och blommor med ett avslut där petroleum doften till slut gör sig påmind. Även lite solution och cykelverkstad. Lite kaffe och päron känns också mot slutet. Ju kallar vinet är - ju mer mineraler och friskhet utstrålar doften – ju mer temperaturen stiger kommer tydligare klassiska Riesling aromer. Trevlig doft - men inte överlägsen vilken korrekt och ordinär Riesling som helst.

Smaken är även den riktigt frisk. Koncentrerad och ren frisk citrusfrukt. Lite gräddig känsla först. Eftersmaken är lång med mycket örtighet och smak av gräs. Lite melon och en viss spritsighet anas först men avtar med tiden. Syran är ganska intensiv och en viss beska finns också i bakgrunden. Grapefrukt är nog vad man kan kalla det.



Jag tycker sådär om vinet. Tekniskt är det korrekt och kvaliteten är hög. Fast i mitt fall hjälper inte det. Jag är lite känslig mot denna typ av vin med alltför ilsken syra och beska. Förmodligen klarar vinet många år i källaren och kanske viker syran då? Jag har två flaskor kvar men det kommer att dröja innan jag ger mig på dem. Den som gillar krispig och frisk Riesling gillar säkert detta vin bättre än mig.

Inga kommentarer: