fredag, april 24, 2009

Finns Gud?

Om man med bestämdhet kunde svara ja på den frågan skulle det nog bli problem. Jag menar, det finns ju så många kandidater att välja bland. Anhängarna till respektive religion hävdar ju med envishet att deras Gud är den ende rätte. För det kan väl inte finnas fler än en Gud? Konflikter om detta brukar ha en tendens att sluta i blodiga krig och förföljelser av de icke rättrogna.

Om man för en enda liten stund försöker hitta likheter till vinets förtrollade värld så finns det även i den världen de med status som Gudar. Vissa kan inte acceptera att det finns de som vill hänge sig till deras tro och övertygelse. Själv har jag hittat min Fader och Mästare men det kommer väl knappast som en överraskning för läsaren. Min Vingud kommer från det förlovade landet i väster och han driver en sekt som heter The Wine Advocate.

Andra liknelser till religioner så som heliga kor går även bra att fundera över. Det vill säga de som aldrig får slaktas. Oavsett om de är något att ha eller ej. Är det dessutom helig mark, så får man röra sig med försiktigt som om man vore i ett minfält.

Just nu stormar det kring Pastor Bob och hans med Predikanter. Jag tänker då inte främst på den svenska bloggsfären och vinrörelsen utan det som sker på hans hemmaplan. Kanske har hans gloria kommit på sned och till och med jag tycker att han utryckt sig lite vårdslöst.

De som brukar följa eBob och Bulletin Board regelbundet har knappast undgått att notera det jag nu tänkte tipsa om. De som inte är lika fanatiska besökare kanske kan få lite underhållande läsning till helgen – alternativ till ”Så ska det låta” och ”Robinson”? Många kommentarer är det och vid en första anblick kan det kännas närmast omöjligt att börja från början. Mitt råd är ändå att ge det ett försök. Själv har jag följt pennfäktningen från början men har ändå svårt att hänga med i alla turer. Att försöka återge det i detta inlägg är hopplöst men jag ska försöka summera det som hänt.

Det rör sig om två trådar som utvecklats parallellt men i grund och botten berör samma ämne. Oberoende kritiker och bloggarnas makt – för att försöka summera det med några få ord.

Allt började med posten: ”rmp - right on the money in good and in bad” som inledningsvis var en hyllning till Robert Parker och hans förmåga att bedöma vin. I denna tråd tackar Bob för berömmet och passar även på att beklaga alla osanningar som spridit sig genom åren. Han tar då upp påhoppen för ett tag sedan på sin vän och kollega Jay Miller. Denne har tydligen utsatts för någon slags hetskampanj på vissa amerikanska vinbloggar. Efter detta brakar helvetet löst så att säga och Jay plus övriga i The Wine Advocate staben anklagas för att vara mutkolvar. Massor av sidospår så klart och en hel del elaka påhopp men i brist på annat kan det vara kul läsning. Även några väldigt kloka ord och framförallt en del av det Parker säger är tänkvärt men också lite förvånande. Jag undrar om han inte kommer att få ångra att han håller Jay bakom ryggen och så envist försvarar honom.

Själv har jag väl aldrig varit övertygad om Jay Millers pålitlighet men de viner han mellan raderna anklagas för att ha favoriserat tillhör det bästa jag kan tänka mig att dricka. Så i just det specifika fallet har jag inga dubier. Annars kan jag nog tycka att han är lite opålitlig och även jag tycker mig se ett mönster i vilka viner som favoriseras beroende på vilken amerikansk importör som står bakom. Den importör som det talas om i debatten – The Grateful Palate - tillhör den främsta importören i Amerika av viner från Australien. Besök gärna hemsidan för mer information (följ länken i namnet).

Vad som är rätt eller fel är närmast omöjligt att veta och det är väl just det som diskussionen egentligen handlar om. För att läsa debatten går det bra att göra så genom att följa länken här.

Det parallella spåret då? Jo, det började i posten: ”What bothers me about Wine Blogs...” som startades av Joe James. Han försökte med tanke på debatten i den andra posten starta en parallell debatt om vinbloggarnas oberoende – eller inte. Han syftade då på den planerade Bloggkonferensen i Kalifornien och menade att detta handlade om mutor. Lite märkligt att han var så naiv. Snart stod det klart att han nog gjort ett klassiskt klavertramp. Tydligen är Joe affärsmässigt allierad med The Wine Advocate. Han lär ha hjälpt Parker med viss utveckling och som tack för detta fått en liten ägarandel i The Wine Advocate. Klantigt kan man kanske tycka. Nu tror jag att hans uppsåt var ärligt och att han ville hjälpa sin vän genom att vända bort fokus från den parallellt pågående pajkastningen.

Själv är jag lite tveksam. Tycker nog Parker gör bort sig delvis i sin syn på bloggarna. Inte för att jag själv håller på, utan mer för att han borde respektera entusiasmen hos dem som gör det och att de förmodligen drivs av samma krafter som han själv gjorde när han startade (och som han förmodligen fortfarande drivs av). Läs mer här. För övrigt är posten stängd för vidare kommentarer av Mark Squires. Kanske startar den om i ny skepnad så småningom (eller så har den redan gjort så utan att jag upptäckt det).

Vill man vara lite elak så kan man säga att det finns en person aktiv i dessa bägge trådar som tolkar allt som ”Fan läser Bibeln”. Ni som följer vet säkert vem jag syftar på men han är allt en ”nagel i ögat” eller en ”finne i baken” – välj själv. En ledtråd är att han förmodligen håller på New York Jets i den Amerikanska fotbollsligan. Gud vilken energi!

För att återknyta till inledningen så undrar jag ibland vem som först kom på Gud? Jag menar, någon måste ju ha varit först. Någon eller några måste ju ha funderat över tillvaron och bestämt sig för att det nog måste finnas en högre makt som är ansvarig för allt och som därför måste tillbedjas. Undra hur den eller de personerna resonerade. Vi tror inte på oss själva utan vi måste ha någon att se upp till. Någon som är större än oss alla och som har kraften. Underlig tanke. Fel har dessutom utvecklingen gått. Det som förmodligen var tänkt som något stort och vackert har istället blivit något som mänskligheten träter om och som aldrig verkar förena utan snarast söndrar och skapar konflikter. Tänk vad lurade många måste känna sig om det visar sig att Gud inte finns. Eller om Gud finns och bara vissa har tillbett denne!

Själv hoppas jag på att ställas inför Gud i helgen. Eller rättare sagt – att Gud ställs framför mig. Två stycken till och med…

I början av nästa vecka hoppas jag på ett trevligt möte med en annan Gud, en som alla verkar dyrka – åtminstone i bloggarnas Sverige!

Trevlig helg!

1 kommentar:

Anders Branderud sa...

Jag håller med dig om att motsägande religioner inte alla kan vara rätt.

På hemsidan bloganders.blogspot.com finns det ett bevis för en Intelligent Skapare av universum och Hans vilja med mänskligheten...

Allt gott, mvh Anders Branderud