tisdag, januari 06, 2009

Bäst - av resten!

Kanske blev förra inlägget lite negativt i tonen? Problemet är bara att för mig var 2008 ett extremt rödvinspräglat år. Visst dricker jag mest rött vin men även på provningsfronten härskade de röda vinerna. Kanske inte så konstigt eftersom vi mest höll till i Spanien med vårt vinprovargäng – Gomseglet.

För mig var 2007 ett betydligt bättre vitvinsår – både med avseende på stilla, bubblande och söta viner. Då provades det betydligt mycket mera men även bättre viner i dessa kategorier. Därav att det kändes lite krystat att lista de bästa vinerna från 2008. Det skulle bara bli en massa rödtjut och dessutom ganska bekanta sådan från mycket förutsägbara länder och distrikt för trogna läsare. Dracks det då inget annat som var bra? Jo, självklart. När jag började fundera på saken i termer som Niklas J strukturerade upp det på sin blogg med frågan till sina läsare så blev det lite lättare. I termer av bästa vin i respektive kategori så blev det lättare att utse en vinnare per vintyp. Egentligen var min tanke att skicka in mitt bidrag till Niklas som svar på hans fråga men istället lägger jag ut det här:


BÄSTA RÖDVIN

Är ju redan avgjort i och med förra inlägget.


BÄSTA VITVIN

Ett vin som fullständigt lurade mig i en blindprovning. Helt fel med både avseende på druva och ursprung. Mint och smörkola samt en nästan svulstig framtoning. Samma känsla i smaken fast med en chokladig och närmast tropisk känsla. När gissningar på Riesling började strömma in var jag riktigt konfunderad. Visst var det mycket Riesling i den provningen men inte detta vin tänkte jag. Ack så fel. Kanske ett av de mest berömda Rieslingvinerna överhuvudtaget. Nu har jag förstått i efterhand av andra som provat vinet att det tydligen är känt för en intensiv och mineralrik karaktär som ibland tar sig lite egna utryck. Gott var det hursomhelst och helt klart hög kvalitet. Möjligtvis blev jag lite konfunderad över de lite för utvecklade aromerna först. Nästan en oxiderad ton men som snabbt försvann efter en kort stund i glaset. Ändå så bra att det räcker till årets bästa vitvinsupplevelse.

1998 Domaine Trimbach Riesling ”Clos Ste Hune”.




BÄSTA BUBBEL

Detta är varken min favoritdryck eller något jag dricker mycket av så det är vanligtvis ganska svårt för mig att komma upp i tillräckligt antal för att finna en favorit. Nu avslutades ju förvisso året med en Champagneprovning så genast mer än dubblades antalet provade Champagner över en natt. Det var också där jag fann min favorit (ett inlägg är på gång). Förkyld som jag var reagerade jag inte lika svårt på den annars för mig så jobbiga syran i denna dryck. Faktum är att min favorit upplevdes som smärtsam av vissa andra provare som inte led av mitt handikapp denna kväll. Själv tyckte jag den var smällgod och klart bäst. Jag tvekade inte på mitt betyg vilket jag däremot gjorde på flera av de övriga årgångarna. Dessutom provade jag blint. Ordningen var känd men jag undvek att läsa på etiketterna när jag hällde upp så för mig var inte årgången känd på förhand. Nej, detta var en mycket klassisk och typisk Champagne som har ett långt liv framför sig. En utförliggare beskrivning kommer inom kort.

1996 Philipponnat Champagne Brut "Clos des Goisses"





BÄSTA SÖTA ALT. STARKVIN

Enda vinet på listan som inte har provats blint. Söta viner är jag ganska förtjust i men renodlade starkviner dricker jag sällan - om man bortser från mina Aussie Shirazer och Grenacher förståss ; )

Visst skulle jag gärna sitta i fåtöljen och sippa på både ett och två glas gammal Vintage Port eller fullmogen Madeira men av någon anledning har det inte blivit så. Lite synd faktiskt för varje gång jag får ett glas så njuter jag mycket av det. Alltså blir det ett vitt sött vin som tar hem titeln 2008. Inte speciellt prestigefullt eller världsberömt men jäkligt gott. Det som gör att min röst går till detta vin är de många konsumerade (halvflaskorna) under året som alla varit lika bra. Kanonjämn kvalitet och härlig friskhet bland allt det söta som gör att det inte bara varit gott till dessert utan även i ensamt majestät. Ett riktigt fynd!

2004 Weingut Velich, Seewinkel Beerenauslese



Förhoppningsvis blir 2009 ett år som innehåller lite mer spännande viner av typen icke röda. Hur mycket jag än älskar stora röda viner så är det alltid kul med ett friskt och elegant vitt vin – oavsett om det innehåller bubblor eller är sött.

Inga kommentarer: