Så fick då denna sorgliga historia ett slut. Ingen skugga ska falla över Jonas Röjerman och hans Fine Wine sortiment. Vi talades vid under eftermiddagen och det är en mycket sympatisk person. Vi har haft kontakt tidigare så överraskad är jag inte.
Inte helt överraskad är jag heller över att mina misstankar visade sig korrekta. Fördelningen 24/24/180/72 och de 60 (var de nu hamnar) är inte gjord från centralt håll. Nej, det är en driftig, initiativrik och uppenbarligen kundintresserad anställd på Regeringsgatan som har utnyttjat sin rättighet att öka på sin andel vin utöver den allokerade mängden.
Lite beroende på sortimentstillhörighet så fördelas en grundallokering ut till de tre butikerna och varudepån. Under vissa förutsättningar står det respektive butik fritt att utöka denna mängd. Något som alltså Regeringsgatan gjort i fallet 2006 Clos des Papes. Hela 50% av den totala mängden disponerar man alltså. Rättvist? Man kan kalla det för roffarmentalitet, girighet och till och med omoraliskt. Man kan också kalla det för smart, affärsmässigt, kundvård och vakenhet. Kanske framförallt vittnar det om kunskap. Kunskap om vad som är hett på marknaden, kunskap om vad kunderna vill ha.
Jag gick ut hårt med att anklaga Stockholm för roffarmentalitet. Då får jag väl vara lika hård i omdömet om de tröga Skåningarna och dryga Göteborgarna. Det är då skälva fan att de aldrig kan vara lite mer vakna och alerta på Hansa. Ibland tror jag att jag har bättre koll än dem om vad som lanseras i respektive släpp. Är det vettigt att en vinkällarbutik agerar som det var fria kriget och de andra som om man levde i en planekonomi?
På mitt förslag att bara lansera nyheter i Fine Wine sortimentet via Varudepån lät Röjerman meddela att då föll ju hela iden med Vinkällarbutikerna. Det får jag väl hålla med om. Dock kan jag inte låta bli att förundras över att man inte styr upp det bättre från centralt håll än vad man gör. Att vi i landsorten helt blir frånåkta av Hufvudstaden. Vi ser tyst på och accepterar faktum att Stockholm tar för sig och vi ber om ursäkt för att vi existerar och nöjer oss med 24st flaskor 2006 Clos des Papes till en befolkning som geografiskt vida överstiger Stockholm och hela Mälardalen tillsammans.
Dags att skrota Monopolet? Jag har länge varit för ett Monopol men ju längre tiden lider undrar jag om det inte hade varit att föredra en fri marknad så som i Danmark. Små, alerta, vakna importörer som specialiserar sig på spännande viner, producenter och länder. Dessutom är dessa importörer utsprida över hela Danmark och ingen stad favoriseras före en annan. Dessutom drivs de av vinintresserade människor med känsla för markanden. I Sverige har vi ett Monopol som agerar efter alkoholpolitiska beslut men samtidigt leker vilda västern med konsumenterna.
Hur många gånger har man inte stått där och precis lagt sin beställning, stilla undrandes när och om varorna kommer?
Den som lever får se.
Vi får hoppas på det bästa.
Vi får hålla tummarna.
Vet inte, man kan inte lita på systemen.
Svar som dessa är inte så ovanliga - snarare frekventa. Mitt förslag till nya VDn är att inför system som både anställda och konsumenter kan lita på och är trygga med. Då kunde de kanske förhindra att historien upprepas när 2007års utgåva av Clos des Papes lanseras (själv ska jag försöka köpa den på plats).
Så länge det inte råder en fri marknad tycker jag allt att man centralt skulle förhindra aktörer som den på Regeringsgatan.
Fast Stockholm är bara att gratulera!
fredag, februari 13, 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Ja, vi har bättre koll på vad som lanseras i släppen, bättre koll på vilka producenter som är intressantast och bättr koll på i princip allt som innefattar "dyra" viner. Ibland kan man ju känna sig pinsam när man står och rabblar upp fakta som de egentligen bör känna till för nog är det mest pinsamt att vi sitter i händerna på så ointresserad och okunnig personal. Service måste innebära mer än ett artigt leende. Kan hända är detta ett ilandsproblem men ändå så frustrerande.
Hej Martin!
Visst är det både märkligt och frustrerande. I vilket annat sammanhang skulle man acceptera så okunnig personal? Det finns undantag men de allra flesta har i princip obefintlig kännedom om produkterna. Självklart är det ett hästjobb att lära sig hela sortimentet och förmodligen en omöjlig uppgift (vilket är ytterliggare ett argument för mindre fristående vinhandlare som i Danmark).
Att personalen i Vinkällarbutikerna behärskar sortimentet måste ju vara ett minimikrav.
Själv har jag hittat en butik där jag får massor av bra hjälp och där de lärt känna mig som kund. De är unga och flinka samt behärskar systemen. Vinkunskapen är nog inte den bästa men bra hjälp får jag. Det räcker för mig. Ett sätt för överlevnad i träsket. Tror aldrig jag upplevt en verksamhet med så bristfälliga rutiner som Systembolaget.
Jag har småbarn och därför varit åtskilliga gånger på Vårdcentralen för att söka hjälp. Jag har lärt mig proceduren. Titta i hals och öron. Klämma lite på magen. Ställa lite enkla frågor. Lyssna på hjärta och lungor. Sedan ett CRP och kanske ett halsprov för streptokocker. Förhöjt CRP eller positivt utslag på svalgprov – vipps lite Kåvepenin. Om de inte är allergiska mot detta förståss.
Skulle det kännas tryggt att komma med barnen till mig för vård? Knappast. Fast så är det ofta att gå till Systembolaget. Fast oftast behärskar de inte ens rutinerna.
Ha en bra helg!
/ MV
Skicka en kommentar