tisdag, juni 24, 2008

En Mission!

Varför en blogg om Mina Vinare?

Har länge funderat på att dela med mig av mina intryck och omdömen av vin jag provar och dricker. Efter att beslutat mig för att gå från tanke till handling så kommer ju den obligatoriska frågan, vad ska bloggen heta?

Måste erkänna att ganska många fantasifulla namn passerade revy. Efter ett tags funderande så känns det ganska bra och naturligt med Mina Vinare. Det är just vad det kommer att handla om på den här bloggen. Mina egna omdömen och intryck av viner som finns i min samling eller som köpts för att provas och bedömas för eventuellt kommande inköp till samlingen.

Ganska enkelt men säkert inte helt okontroversiellt eftersom smaken är som baken och att vända ut och in på denna (smaken) aldrig verkar upphöra att fascinera oss vinälskare. Undra om det inte är värre ställt med oss än värsta fotbollssupportern. Fast det är ju delvis denna oenighet som är tjusningen med vinprovandet.

Vad blir det för viner?

Som uttalat ovan blir det mina viner vilket betyder att det blir viner som tilltalar mig (eller som jag tror tilltalar mig). Detta i sin tur betyder att det blir mycket Australien och nya spännande Spanien.

Frankrike då?

Lugn, trots min fascination av Nya Världen och Spanien (som ju närmast känns som Nya Världen nuförtiden) så älskar jag Rhône över allt annat, speciellt Chateauneuf du Pape!

Gamla synder från tiden då Italien inspirerade mig dyker säker upp och även viner från andra länder och områden.

Eftersom jag även provar vin med vinintresserade vänner i gemensamma forum kommer också rapporter från dessa provningar att delges. Då faller ju principen om Mina Vinare men ingen regel utan undantag. Även tankar och funderingar om vin i allmänhet kanske kommer att utvecklas på bloggen om inspirationen hålls vid liv.

Längtar efter att komma igång och för att ha lite att ”kittla” med så börjar jag med lite gamla noteringar från intressanta bekantskaper under vintern och våren 2008.